Over ons

De Baks Groep bestaat uit meerdere bedrijven, elk met hun eigen specialiteit binnen de agro- en food sector.

Baks is opgericht in 1955 door de heer A.J. Baks. In 1995 hebben twee van zijn zoons en de schoonzoon de aandelen van de heer A.J. Baks overgenomen. In de loop der jaren is het bedrijf verder uitgebouwd tot een modern en dynamisch bedrijf met hart voor onze klanten, onze medewerkers en het milieu.

De Baks Groep bestaat uit zes bedrijven die zich richten op de Agro- en Foodsector. Op dit moment met in totaal ruim 200 medewerkers. De bedrijven en de hoofdactiviteiten hiervan zijn:

Door de nauwe verbintenis en onderlinge samenwerking van de Baks bedrijven realiseren we een unieke marktpositie. Door al uw werkzaamheden op het boerenbedrijf of richting de foodsector door slechts één bedrijf uit te laten voeren.

Lees hieronder meer over onze rijke historie en onze kernwaarden.

img_9246w

Kernwaarden

BAKS is niet alleen de naam van ons bedrijf, maar de letters B A K S vormen ook de eerste letters van onze kernwaarden:

B Betrouwbaar: We doen wat we zeggen
A Accuraat: We doen zoals afgesproken
K Kwaliteit: We doen wat het beste is
S Service: We doen zelfs nog wat extra

IMG_20140807_084858a

Historie

De Baks Groep is in 1955 begonnen als een eenmanszaak en biedt nu werk aan meer dan 150 medewerkers. De Baks Groep bestaat uit: Baks Agri Foods, Baks Borculo, Baks Civiel- en Cultuurtechniek (voorheen Baks Grondverzet), Baks Logistiek, Baks Loonbedrijf en Cleaning Overberkel. Lees hieronder meer over de rijke historie van Baks en de ontstaansgeschiedenis van onze ondernemingen.

In 1955 is de heer A (Anton).J. Baks op 26 jarige leeftijd gestart met zijn onderneming.
De eerste activiteiten bestonden uit houtzagen en melk rijden voor de plaatselijke melkfabriek.
In de loop der jaren zijn daar al allerlei agrarische activiteiten bijgekomen en groeide het bedrijf uit tot een agrarisch loonbedrijf.

In 1960 maakte het bedrijf een grote sprong voorwaarts met de overname van Loonbedrijf Scholten te Borculo.  Vanaf dat moment kreeg de heer Baks ook zijn eerste twee medewerkers in dienst.

PICT2914

Rond 1970 verhuisde het loonbedrijf naar de huidige locatie van Baks Loonbedrijf aan de Wessel van Eijlllaan te Borculo. Hier werd een nieuwe werkplaats en machineberging gebouwd en was er ruimte om verder groeien.
In 1972 startte Anton Baks met mesttransport om mest vanuit de Achterhoek naar de akkerbouwers in Drenthe en Groningen te brengen. Hiermee behoorde Anton Baks tot de grondleggers van de huidige mestdistributie activiteiten.

Een andere innovatie die o.a. op naam van de heer Baks kan worden gezet is mest injecteren met een 3-wieler. Met twee collega loonwerkers kochten zij in 1988 een drietal machines in Amerika om hier in Nederland er mest mee te injecteren.

In 1994 werd Loonbedrijf Molendijk te Beltrum overgenomen en kreeg de omzet een extra impuls.

1995 was het jaar van de bedrijfsopvolging. Anton Baks deed een stapje terug als directeur/eigenaar. De aandelen kwamen in handen van Wim Baks, André Baks en Tonny Winkelhorst (schoonzoon). Tonny werd benoemd tot directeur. Onder zijn leiding heeft het bedrijf vanaf 1995 een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt.

In 1995 nam Baks een belang in Biomass Nederland BV. Dit bedrijf richtte zich op de productie van duurzame energie. In 1998 startte Biomass met de bouw van een nieuwe productielocatie op de Maasvlakte te Rotterdam, waarbij Baks verantwoordelijk werd voor de aan- en afvoer van de grondstoffen naar deze fabriek. Hiervoor richtte Baks een nieuwe onderneming op, genaamd Baks Logistiek.

In 1998 bereidde Baks Logistiek haar activiteiten verder door de overname van de activiteiten van Dwars Transport te Borculo.  Door deze overname werden de activiteiten van Baks Logistiek verder uitgebreid met tanktransport van levensmiddelen en veevoeders en met de handel in lek- en perswei.

Begin 2000 werden de aandelen in Biomass Nederland BV verkocht. Enkele maanden later werd het onroerend goed aangekocht aan het Jonkerspad te Borculo. Hiermee kwam Baks in het bezit van een terrein met een oppervlakte van 1½ hectare met daarop een kantoor, tankcleaning/truckwash (Cleaning Overberkel) en een werkplaats voor vrachtwagens. Door deze aankoop was voor Baks Logistiek de weg vrij om verder te groeien.

Op 1 januari 2008 is besloten om de handelsactiviteiten bij Baks Logistiek onder te brengen in een aparte vennootschap onder de naam Baks Agri Foods BV. Vanaf dat moment heeft Baks Agri Foods een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. In 2009 heeft Baks het tankpark op haar terrein fors uitgebreid, waardoor het nu beschikt over een opslagcapaciteit van ruim 1.500 m3.

Lees meer

People, Planet & Profit

Baks Logistiek werkt volgens de laatste richtlijnen aan het continu leveren van zichtbare en aantoonbare kwaliteit en houd daarbij rekening met People, Planet en Profit.

People

Baks is van oudsher een familiebedrijf met de daarbij geldende normen en waarden die wij tot in de bovenste laag van de organisatie doorvoeren. In deze sfeer krijgt een ieder van ons de kans om de kwaliteiten ten volle te benutten. Onze mensen worden gezien als ‘eigen’ ondernemers binnen de organisatie.
Ons personeelsbestand is een afspiegeling van de maatschappij, waarbij iedereen eigen verantwoordelijkheden krijgt en neemt, waardoor er in de loop der jaren bijzonder lange dienstverbanden zijn ontstaan.

Baks kenmerkt zich als:

  • Een organisatie met een platte structuur en korte lijnen;
  • Een organisatie die ruimte biedt aan haar medewerkers om zich verder te ontwikkelen binnen de organisatie;
  • Een organisatie met een actieve personeelsvereniging;
  • Een organisatie met een prima samenwerking tussen directie en medewerkersvertegenwoordiging;
  • Een organisatie die veel aandacht besteedt aan het opleiden van jonge (vak) mensen. Wij zijn door Fundeon gecertificeerd voor de machinisten-opleiding, door Aequor voor de loonwerk-opleiding en door VTL voor de opleiding tot beroepsgoederen chauffeur.

Wij zijn een organisatie waar medewerkers met plezier werken. Dit uit zich o.a. in positief ingestelde en betrokken medewerkers en in een laag ziekteverzuim.

Als organisatie nemen wij ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid door het te werk stellen van arbeidsgehandicapte en arbeidsbeperkte medewerkers. Daarnaast werken wij bij groenprojecten intensief samen met Sociale Werkplaats-bedrijven, waarbij wij medewerkers inhuren met afstand tot de arbeidsmarkt.

Als familiebedrijf zijn wij ook betrokken bij ontwikkelingen in de regio en sponsoren wij regionale doelen op het gebied van gezondheid en ontspanning.

 

Planet
Wij willen uiteraard het beste voor onze klanten, onze medewerkers, maar ook voor het milieu.

Binnen de Baks Groep beschikken wij over de volgende certificaten: ISO 9001, VCA**, GMP, HACCP en Erbo. Maar daarmee houdt het niet op. Verbeteringen en veranderingen om zo maatschappelijk verantwoord mogelijk te ondernemen is een continue proces wat nooit stil zal staan. Planet is ons inziens tweeledig, het betreft namelijk onze organisatie en ons personeel, maar ook onze opdrachten/projecten. Binnen onze organisatie werken wij zoveel mogelijk digitaal om onnodig papierverbruik te voorkomen. Denk hierbij aan dubbelzijdig printen en E-facturering.

Bij onze projecten streven wij naar het zoveel mogelijk hergebruiken van materialen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Vrijgekomen puin bij sloopprojecten word hergebruikt in de wegenbouw
  • Groenafval wordt hergebruikt als structuurverbeteraar in de landbouw of als brandstof voor de opwekking van groene energie.

Onze insteek achter MVO en duurzaamheid is dat het een zaak is van ons allen en voor ons allen. Uit dit verantwoordelijkheidsbesef voor de planeet, werken wij binnen Baks met de modernste machines die voldoen aan de hoogste milieueisen. Dit betekent o.a. dat de motoren in onze machines hoofdzakelijk TIER III zijn.

Onze machines worden zorgvuldig onderhouden, waarbij regelmatig controle wordt uitgevoerd op lekkages, uitlaatgassen, brandstofverbruik en veiligheid. De machines worden ook schoongemaakt op een speciaal daarvoor ingerichte wasplaats, voorzien van olie- en vetafscheider.

 

Profit

Winst is één van de belangrijkste doelstellingen om de continuïteit van de onderneming te kunnen waarborgen. Wij willen dit bereiken door een gecontroleerde groei, door continue te innoveren en te investeren in medewerkers, materieel en de organisatie. Hierbij maken wij gebruik van Lean Management, waarbij wij dát leveren waar de klant waarde aan hecht tegen zo laag mogelijke kosten.

 

IMG_20140807_084858a